Kuvataidepolitiikka ei ole niitä
suosituimpia keskustelun aiheita, varmaankin vähiten kuvataiteilijoiden itsensä
parissa. Välttelin itsekin pitkään tuota kuivien määritelmien, mahdottomien
rakenteellisten viidakoiden ja hierarkian turruttamaa aihetta. Lähes
huomaamattani joitakin vuosia sitten aloin kuitenkin perkaamaan taidepoliittisia
asioita nähdessäni suurta epäloogisuutta kuvataiteilijan ammattiin liitettävissä
tavoitteissa, työn määrässä ja siitä seuraavasta osuudesta toimeentuloa ja
sosiaaliturvan huteruutta. Huomasin pian olevani keskellä taidepolitiikan yllättävän
konservatiivista, mutta silti alati muuttuvaa maailmaa. Vielä on matkaa ymmärtää
hallituksen verolinjauksia, -vähennyksiä ja jopa myös Taiteen edistämiskeskuksen
perustamista. ”Taidepelissä” on mukana myös taidehistoriallinen jatkumo,
talouden ja puoluepolitiikan kehittyminen toisen maailmansodan jälkeen,
yhteiskunnallisten kriisien vaikutukset taidemyönteisyyteen, uudet taidekäsitykset
vanhojen rinnalle jne.
Onnekseni minun ei tarvitse olla
mukana jokaisessa osassa taidepoliittista ilmastoa. Ylläpidän motivaatiotani
toimia ammattikuntani olosuhteiden parantamiseksi luomalla omia
toimintatapojani. En lähde mukaan hierarkian osaksi ilman sen
kyseenalaistamista ja pyrin toimimaan yhtä luovasti ja uutta näkökulmaa hakien
kuten kuvataiteilijan ammatissanikin.
Helpommin sanottu kuin tehty, mutta
mikä yllättävää, oivaltaessani jotakin taidepolitiikan ongelmista, olen saanut
itseni kiinni samankaltaisesta luovuuden tilasta kuin taideteosta tehdessäni. Täytyy
pitää mieli avoimena, tarttua johonkin joka vie eri suuntaan kuin aluksi oli
suunnitellut, palata, kiteyttää, häivyttää väline ja sen hallinnan kautta
nostaa idea parrasvaloihin; koota, viimeistellä, lopettaa ajoissa. Näen yhtäläisyyksiä,
puran osiin asioita ja löydän ongelman ytimen sitä kautta.
Oleellista on ollut ymmärtää, että
taidepolitiikasta ja kuvataiteen tilanteesta yhteiskunnassamme voi puhua hyvin monesta
eri näkökulmasta. Usein keskustelut alkavat liian yksioikoisesta linjauksesta kahden asian valinnan välillä. Hyvä
tai huono, liitossa vai ei, apurahataiteilija vai ei, kuuluisa vai ei, myyvä
vai ei, ammattitaiteilija ei ole aito taiteilija, taidekoulu pilaa luovuuden,
itseoppinut taiteilija ei ole ammattilainen jne. Hyvä dialogi saa alkunsa yrityksestä
ymmärtää oikeasti, siis todella ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Kun selvittää
mitä työvoimaviranomainen ajattelee kuvataiteilijan tekevän arjessaan, on minun
helpompi kertoa hänelle mikä on totta ja mikä menneiden aikojen
mesenaattitoiminnan ylläpitämää taiteellista työtä. Valtion ylläpitämissä
taidekouluissa opetettavat uudet taiteen tekniikat ovat vieraita, taiteilija on
edelleen se maisemamaalari, joka myy teoksiaan, jos ne ovat tarpeeksi hyviä.
Ehkä siksi työvoimaviranomaisen mielestä taiteilijan kannattaa olla yrittäjä
eikä palkollinen. Mutta, ollakseen taiteilija, ei tarvitse uhrautua
yhteiskunnassa, jossa taide on yksi sivistysvaltion kulmakivistä.
Ammattikuntamme on ennenkin noussut kehittämään rooliansa yhteiskunnassa jossa
elää. Miksi me emme haluaisi myös vaatia parempaa asemaa omaan ammattiimme
liittyvien ongelmien ratkaisuissa? Kuinka moni taiteilija seuraa mitä työtä
Suomen Taiteilijaseurassa tehdään ja kuinka moni edes tietää mikä Suomen Taiteilijaseura
on? Tuo kaikkien kuvataiteilijoiden ammattiliittojen kattojärjestö täyttää 150
vuotta vuonna 2014 ja se on nähdäkseni vaikutusvaltaisin oma edustajamme
taidepolitiikassa.
Kuvataide ja taiteen tekeminen itsessään
on hyvin yksinkertaista: Tekijä, idea ja taito. Kiivaita kannanottoja
taidekeskustelussa aiheuttaa mm. kun puhutaan taidekoulutuksesta: Voiko
taiteilijaksi oppia, onko taidekoulu luovuuden tappava vai sitä lisäävä, voiko
olla itseoppinut taiteilija ja ovatko he samanarvoisia kuin koulutetut
taiteilijat, onko yksityiskoulutettu taiteilija samanarvoinen kuin valtion
korkeakoulutettu taiteilija? Taidekoulun pitäisi nähdäkseni mahdollistaa vapaa
tekeminen ilman taloudellista riskiä työhuoneesta, ilman myynnin pakkoa ja
kritiikin kautta oman työn varmuuden kasvattamista. Kuten voi huomata, jo
kysymys kuka on taiteilija? nostaa
esiin liudan kysymyksiä joihin vastaaminen ei onnistu muutamalla kyllä ja ei
-sanalla. Käykäämme yhdessä taidepoliittista keskustelua sen sijaan.
Kirjoittaja
Kaisa Lipponen (kuvataiteilija, TaM) on Jyväskylän taiteilijaseuran ja
Taiteen edistämiskeskuksen Keski-Suomen toimipisteen TOI-projektin perustaja
yhdessä Ilkka Kuukan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti